keskiviikko 15. marraskuuta 2017

synnytystoiveet

Mulle synnytystoiveiden kirjoittaminen on ollut todella tärkeä osa synnytykseen valmistautumista. Tiedän hyvin ettei synnytystä voi mitenkään etukäteen suunnitella, mutta koen olevani henkisesti valmis tulevaan koitokseen kun olen tietoinen siitä, miten toivon asioiden menevän. Monet tekevät listan koskien toiveitaan ja usein kätilöt jopa toivovat, että äidit ovat edes hieman tietoisia synnytyksen vaiheista ja eri kivunlievitysmenetelmistä. Mä olen katsonut paljon erilaisia synnytysvalmennusvideoita netistä, lukenut synnytyskirjoja sekä kysellyt ihmisiltä heidän synnytyskokemuksistaan. Kaikki eivät halua kuulla niitä kauheimpia kertomuksia, mutta mä koen, että on hyvä tietää myös se, mikä voi mennä pieleen. Ja samalla tiedostaa se, että suurin osa synnytyksistä menee kuitenkin hyvin. Ei siis ole syytä murehtia etukäteen, mutta valmistautua mahdollisimman hyvin.. :) Käytiin myös tutustumassa synnytys- sekä lapsivuodeosastoon paikan päällä, mikä ainakin rauhoitti mua itseäni. En ole missään vaiheessa pelännyt synnytystä, mutta konkreettisesti paikkojen näkeminen helpotti jännitystä. Suosittelen siis ehdottomasti tutustumiskäynnille osallistumista, jos vain mahdollista!
Toivon, että synnytys käynnistyy luonnollisesti. Haluaisin välttää ballongin käyttöä tai kalvojen puhkaisua, jos se vain on mahdollista. Luotan siihen, että kätilö neuvoo ja opastaa erilaisten asentojen valitsemisessa ja toiveenani on ponnistaa kylkiasennossa. Kivunlievityksiä haluan käyttää, mutta mahdollisimman pitkälle koitan pärjätä lääkkeettömästi (suihku, kaurapussi, asennot, hieronta yms.) Epiduraalin suhteen mulla on vähän ristiriitaiset tunteet, luultavasti kuitenkin haluan sen kun kivut käyvät koviksi. Episiotomian tekemistä toivon tietysti vältettävän viimeiseen saakka, mutta jos sen teko on välttämätöntä niin tottakai se on tehtävä :D Muuten en erityisiä toiveita aseta, tiedän, että kätilöt osaavat ottaa isän huomioon ja antaa hänen osallistua vauvan hoitoon heti. Emme myöskään toivo perhehuonetta, sillä asumme vain parin kilometrin päässä sairaalasta ja osastolla isä saa olla klo 8-20 joka tapauksessa.. Tärkeintä mulle itselleni on se, että mut pidetään jatkuvasti ajan tasalla. Haluan tietää ihan kaiken, mitä ikinä tapahtuukaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti